.

Масонството е залегнало в Конституцията на Ирландия

Щастлив съм да подкрепяме българските си братя.

Великият майстор на Великата ложа на Ирландия Дъглас Грей пред „Труд“:

 

Интервю на Биляна Веселинова

 

Нашият гост, Дъглас Грей, е Велик майстор на Великата ложа на Ирландия (ВЛИ). Приет е в свободното зидарство през 1977 година. От 2014 г. е Велик майстор на ВЛИ.

На 19-20 май в София се проведе отчетно-изборно събрание на Обединената велика ложа на България (ОВЛБ). На него българските масони си избраха нов Велик майстор – Искрен Йотов. Форумът бе уважен от над 20 чуждестранни делегации. Сред най-ярките имена на гостите бе това на Дъглас Грей – Велик майстор на Великата ложа на Ирландия. Часът е 19,40, събота, 20 май 2017 г. За първи път Велик майстор на Ирландия е пред български журналист и българска медия. И това е вестник „Труд“.

 

– Г-н Грей, добре дошли в България! За пръв път Великият майстор на Ирландия, втората по големина ложа в света, е в страната ни. Впрочем, доколкото ми е известно, посещението ви се определя и като изключително и за Югоизточна Европа. Какъв е поводът?

– Основната причина да съм тук, в България, е огромното уважение, което Великата ложа на Ирландия изпитва към Обединената велика ложа на България (ОВЛБ). През последните шест години имахме много добри приятелски отношения с вече стария Велик майстор на ОВЛБ Иван Сариев. Имахме установена много добра връзка съответно и с ОВЛБ. Благодаря за поканата му да съм в София в този момент. Много съм щастлив, че ОВЛБ спазва и поддържа основните опори на свободното зидарство – мир, хармония, братска любов, спомоществователност и истина. Много се радваме, че Обединената велика ложа на България подкрепя тези постановки. И сме щастливи, че имаме възможност като Велика ложа на Ирландия да подкрепяме ОВЛБ за прилагане на ценностите на свободното зидарство в обществото.

 

– Българското масонство отбеляза ключова дата в историята си – единението на 20 юни 2015 г. с безспорния принос на тогавашния Велик майстор на ОВЛБ Иван Сариев и на тогавашния Велик майстор на ВЛССПЗБ Валери Митков. Защо според вас този акт получи отзвук в средите на свободното зидарство по света и беше сравнено по значение от Великия майстор по това време на Обединените велики ложи на Германия Рюдигер Темплин с падането на Берлинската стена?

– Аз познавам Берлинската стена и от двете й страни (смее се). И аз като многоуважаемия брат Рюдигер Темплин познавам стената от двете й страни. Но както вече казах, моето присъствие тук е знак на уважение към стария Велик майстор Иван Сариев, затова сме тук. За да дадем нашата подкрепа – подкрепата на една от трите най-стари Велики ложи в света.

 

– Какво послание отправяте към новия Велик майстор на ОВЛБ Искрен Йотов и към свободните зидари в България при тази ваша първа визита у нас?

– Първо бих искал да споделя, че той беше много високо уважен от своите събратя. Той е получил това уважение заради това, което е правил като заместник велик майстор на многоуважаемия брат Сариев. И ние сме убедени, че новият Велик майстор на ОВЛБ Искрен Йотов ще продължи да води българското масонство все по-напред. Ние знаем, че той е изцяло отдаден на основните принципи на свободното зидарство.

 

– Тази година се честват 300 години световно масонство, свидетели сме на много събития, благотворителни кампании и тържества по цял свят. Само преди няколко седмици пред Мейсън хол в Лондон се състоя грандиозна церемония по откриване на мемориални плочи на 64 офицери масони, загинали по време на Първата световна война.

– Да, това доказва, че свободните зидари имат своя принос във всички сфери на обществения живот. И ние използваме една фраза в Ирландия, че свободните зидари са част от обществото, а не встрани от обществото. Ние сме съпричастни с него. Свободното зидарство изисква от своите членове да спазват законите на държавата и да не се наместват в действия, противоречащи на интересите на обществото. Свободното зидарство изисква от братя тада уважават вярата и религията на всеки човек, стига те да вярват в една върховна същност, наречена Великия архитект на Вселената!

 

– Буквално преди дни по Sky1 приключи документалната поредица на Обединената велика ложа на Англия Inside the Freemasons – първи по рода си подобен филм. На фона на всеобщо ширещата се тайнственост около братството наблюдаваме по-широко „отваряне на вратите“ от туристическа обиколка на ложа или музей на масонството – променя ли се свободното зидарство от 1717 г. в XXI век?

– Масонството няма никакви тайни. Единствена е тайната на разпознаването. Корените на този обичай могат да бъдат търсени във времето назад, в периода на оперативното масонство XV-XVII век. Не смятаме за необходимо да го огласяваме. Свободните зидари осъществяват огромна по мащаби благотворителна дейност. За дарителството не е необходимо да се шуми, то трябва да се прави тихо и дискретно. Но в нашето съвремие на електронните медии, хората, обществата като цяло искат да знаят повече. Ние сме щастливи от този факт, нашите врати са отворени, нямаме нищо, което да крием – елате и го вижте. Защото това, което прави масонството, е от добрия мъж да направи още по-добър.

 

– Великата ложа на Ирландия е втората най-стара след Обединената великата ложа на Англия.

– Да.

 

– Но ще задам въпроса си така – кои са най-ранните сведения за възникването на свободното зидарство в Ирландия?

– Сведения за свободното зидарство в Ирландия има още от началото на XVII век. Има някои писмени документи в колежа „Тринити“ в Дъблин, които са на повече от 400 години. Те се отнасят за една зидарска среща, вероятно около 1670 година. Но ние считаме за начало датата, когато различните самостоятелни ложи са се обединили в една ложа. Това е станало през 1725 година.

 

– Как Ирландия се подготвя да посрещне своите 300 години масонство?

– Имаме още 8 години дотогава, но вече започваме да гледаме към тази годишнина. Радвам се да ви съобщя, че буквално до две седмици ще говорим с дестилерията на Black Bush Special Irish Whiskey да произведат специална серия уиски за нашата 300-годишнина. То ще бъде много специално, поне на 25 години. Направихме подобна кампания и за нашата 275-годишнина. И ако някой иска да си купи бутилка уиски от тази серия за честването, в интернет ще видите, че тя струва 1400 евро. Имам една такава бутилка на бюрото си, която споделям единствено със съпруга на дъщеря ми (смее се). Но на него му позволявам само да я помирисва (пак се смее).

 

– Познавайки до някаква степен масонството и това, че благотворителността е една от основните ви дейност, допускам, че част от средствата от продажбата на това юбилейно уиски ще бъдат заделени за благотворителност.

– Всички средства, които набираме с нашата дейност, с изключение на тези за поддръжката на Великата ложа, отиват за благотворителност. Към момента Великата ложа на Ирландия подпомага образованието на 400 деца и подкрепяме 175 вдовици на масони. Освен това имаме постоянна кампания за предоставяне на плюшени мечета на всички деца в детските отделения на болниците и в центровете за спешна помощ.

 

– Да не би да е популярната международна кампания на Teddy Bears?

– Да, точно. Става дума за т. нар. TLC – Tender Loving Care (нежна, любяща грижа – б.а.) Целта на кампанията е когато детенце влезе в лекарския кабинет, то да не се страхува, да се чувства по-спокойно с подарък плюшено мече. И още на прага медицинският персонал го посреща с подаръка плюшено мече. Така децата понасят по-лесно дори и престоя си в болница. Това се практикува във всяка болница в Ирландия. Най-любопитното е, че в една от болниците оплакванията са намалели с 50 процента за една година след началото на кампанията. Великата ложа на Ирландия подпомага научни изследвания в областта на медицината. През последните седем години подпомагаме конкурс за млади музиканти, като осигуряваме наградите. За целта отделяме значителни средства, а конкурсът има широк международен отзвук.

 

– А защо на фона на прокламирането на свобода и равенство традиционното масонство не приема жени в ложите? И как да си обясним появата на La Lodge de Justie в Хага през 1751 г. – според проф. Маргарет Джейкъб това е първата известна ложа за жени и мъже на стария континент. И основана дори с пълната подкрепа от тогавашния Велик майстор на Нидерландия?

– Има и жени свободни зидари, които имат свои собствени организации. Ние нямаме такива в Ирландия, няма и интерес. Но от друга страна, ако аз кажа, че искам да се присъединя към тяхна женска организация, няма да ми разрешат, нали“ (Смее се.)

 

– Защо казвате, че масонството не е религия, но имате храмове на своите ложи и поставяте условие за необходима вяра в Бог при посвещаване?

– В Ирландия специално няма храмове. Ирландското масонство не предлага спасение на душата. Това, което казах по-рано, е, че масонството прави добрите мъже още по-добри. Ние се стараем да се усъвършенстваме като личности. И използваме инструментите на каменоделците, за да станем по-добри хора. А като сме по-добри хора, ще можем да помагаме повече на нашия съсед, на нашите братя, на обществото. Както вече казах, свободните зидари сме част от обществото, а не встрани от обществото. Впрочем, масонството в Ирландия е залегнало и в конституцията на страната от 1922 година. И масонството е изключено от категорията на тайните общества. В конституцията на Ирландия изрично е казано, че масонството не е тайна организация. Нашата конституция поставя извън закона тайните общества с изключение на масонството. А в сайта на Великата ложа на Ирландия сме публикували декларацията с нашите принципи. И ако една Велика ложа се придържа към тези принципи – те са 11, Великата ложа на Ирландия може да й предостави официално признание.

 

– Защо църквата и режимите в държавите са оказвали натиск срещу съществуването на масонски ложи? Само в българската история имаме два периода, когато масонството е било забранявано – под натиска на фашистка Германия и впоследствие в периода на т.нар. социалистически режим.

– През 1738 г. папа Климент XII издава була срещу масонството. Повечето църкви казват: „Не ставайте масони.“ Много от тоталитарните режими също са забранявали свободното зидарство, обяснявайки, че то иска да контролира хората. Това не е истина. Но понеже те не знаят много за нас, си представят най-лошото. Затова и ние публикуваме на уебсайта си нашите принципи, за да са пред всички и да са публично достояние. Как би могло да се твърди, че сме срещу религиите и вярата, когато едно от най-важните условия е масонът да вярва в Бог, следвайки своята религия? По-скоро подобни действия от страна на църквите и режимите са функция на незнание и непознаване на свободното зидарство.

 

– Дори днес сме свидетели на антимасонска реторика – за нея впрочем четем в изследвания още от XVIII век в цяла Европа, но наблюдаваме подобни явления дори в страни членки на ЕС като Италия. България също не прави голямо изключение. Какво е обяснението ви?

– Някои хора създават организации, които бегло напомнят масонството. Но те не се придържат към основните принципи на свободното зидарство, а подобни организации се създават по икономически или политически причини. Например, ложата „P2“ в Италия. Те се наричат масонска, но в действителност не са масонска ложа, а само копират. Никоя от Великите ложи не е признала тази организация. Никога Великите ложи на Англия, Ирландия или Шотландия не са я признавали.

 

– Преди две години Томас Джаксън – живата легенда в масонството, както го бяхме анонсирали, ми бе казал в интервю, че благотворителността е сърцевина, но не сърцевината на масонството. Коя е сърцевината на вашето братство?

– Сърцевината на свободното зидарство е да правим от добрите мъже още по-добри. И да живеят пълноценен и истински живот. Желанието ни да правим себе си по-добри, за да можем да помагаме на всички останали хора.

 

– Може ли масонската философия за солидарност да повлияе върху гражданското общество в една държава или обратно – състоянието на обществото определя и развитието на масонството?

– Очевидно е, че гражданското общество трябва да е водещо. Нашите действия като свободни зидари, начинът, по който живеем живота си, надяваме се, ни поставя на малко по-високо морално ниво. И хората да кажат – да, това е правилният начин, ние искаме да живеем така, да живеем по примера на свободните зидари.

 

– Какви ценности вие, масоните, съхранявате и пренасяте във времето чрез братството си в епохата на информацията и конфликти в различни части на света?

– Всичко, което правим, е да подтикваме към живот в честност и почтеност. Ако човек живее по правилата да е честен и почтен, всичко би следвало да добре. Ако хората не ни харесват, това е тяхно право. Но ние знаем, че живеем правилно и бидейки морални мъже в обществото.

 

– Как решихте да станете масон?

– Преди 40 години обядвах с мой приятел, от когото се възхищавам много. И той ме попита искам ли да вляза в една организация, да се занимавам с благотворителност. И тази благотворителност е насочена към хората, а не за лично облагодетелстване. Аз имам една много дълбока, вътрешна вяра във върховното същество. И казах – да. Никога не съм съжалил за това си решение. Най-хубаво в днешното време е хората да си помагат един на друг. Включително да дойда в България и да подкрепя моите братя от ОВЛБ – и това ми доставя удоволствие.

 

– Успяхте ли да съберете впечатления от България?

– Да, имах възможност да направя туристическа разходка, много ми харесва България и смятам да се върна тук отново.

 

– Кога?

– Зависи от вас (смее се).

 

Интервюто е препечатано от вестник „Труд“, 26.05.2017

към начало